Betoog PvdA voor de kadernota!

10 juli 2020

Door Mieke Pistorius (fractievoorzitter)
PvdA Moerdijk maakt zich al jaren sterk voor de mensen met een kleine portemonnee en voor mensen die door bijzondere omstandigheden afhankelijk zijn van hulp en ondersteuning van de overheid. Ons verkiezingsprogramma heette dan ook ‘Nu eerst de mensen’. ‘Nu eerst de mensen’ is ook onze meetlat voor de beoordeling van de bezuinigingsvoorstellen die het college gaat presenteren. PvdA vindt het belangrijk dat de Moerdijkers die hard geraakt worden door de coronacrisis zeker kunnen zijn van hulp en ondersteuning door de gemeente.

In de kadernota die het college nu presenteert zijn geen keuzes gemaakt. Ik was in de veronderstelling dat het college samen met de raad keuzes ging maken in aanloop naar deze kadernota. De raad vroeg om inzicht in welke projecten of trajecten eventueel kunnen worden vertraagd of stopgezet om met het zo vrij komende budget een afweging te gaan maken welk beleid in deze bijzondere tijd echt voorrang moet krijgen. Dat inzicht is er niet gekomen. Het college zegt ons nu toe dat in aanloop naar de begroting een aantal keuzes aan de raad worden voorgelegd. Jammer! De PvdA wacht die voorstellen nu af.

Vanuit ons vooruitstrevend sociaaldemocratisch kompas geven we het college 6 punten mee, waarop we de begroting zullen gaan beoordelen.

1. Niet bezuinigen op het sociale domein. Sterker nog – als het nodig is – juist meer geld voor het sociale domein vrijmaken. Wij kunnen ons goed voorstellen dat méér mensen in de schulden komen, nu zij hun inkomen zijn kwijtgeraakt door de coronacrisis. ZZP’ers, mensen met 0-uren contracten, jongeren die net hun eerste baan hadden verworven, zij vliegen er als eerste uit. Een intensieve samenwerking tussen UWV en het Werkplein is nodig om door middel van maatwerk de mensen zonder baan weer aan het werk te krijgen. En de mensen die al langer afhankelijk zijn van het Werkplein vergeten we niet. Begeleiding naar dagbesteding is en blijft belangrijk om de kwaliteit van hun leven te verhogen. De PvdA rekent erop dat bij de begroting de extra uitgaven voor het Werkplein inzichtelijk zijn gemaakt. Om een krachtig statement tijdens dit debat over kadernota neer te zetten dienen wij dan ook de motie in met de titel Niet bezuinigen op het sociaal domein.

1. Binnen het sociale domein wordt wat PvdA betreft meer gedaan aan hulpverlening voor mensen die in psychische nood Staatsecretaris Blokhuis is geschrokken van de grote wachtlijsten bij GGZ-instellingen. Wij niet. Als gemeente moeten we zorgen voor hulp en ondersteuning voor heel het gezin, óók gedurende de tijd dat iemand wacht op geestelijke hulp en natuurlijk tijdens de behandeling en de nazorg. Bij deze mensen is een kwetsbaarheid die betrokkenheid van de gemeente gedurende een lange periode kan vergen.

Is het college bereid te onderzoeken hoe de intensivering van de aanpak van Moerdijkers in psychische nood eruit kan zien? Daarbij is specifieke aandacht voor de periode dat betrokkenen moeten wachten tot de daadwerkelijke hulp bij de GGZ begint een specifiek aandachtspunt. Is het college bereid om aan de raad inzicht te verschaffen in de omvang van de wachtlijsten voor Moerdijk. Natuurlijk niet op persoonsniveau in verband met de privacy, maar wel qua aantal en duur? En is er voldoende capaciteit om vanuit de WMO hulp en ondersteuning te bieden gedurende de wachttijd?

1. Als derde punt in het sociale domein vragen we aandacht voor kansen voor alle kinderen. Onderwijs is super belangrijk om alle kinderen zo goed mogelijk voor te bereiden op een kansrijke toekomst. Een zelfstandig leven met een eigen inkomen. Als gemeente zijn we geen bestuurder van scholen, maar we hebben wel groot belang bij onderwijs van goede kwaliteit voor kinderen uit alle lagen van de bevolking. Mede daarom maken we elke drie jaar met de besturen van scholen, kinderdagverblijven en andere betrokken organisaties afspraken om door gerichte activiteiten op een aantal belangrijke thema’s die kwaliteit te De gemaakte afspraken liggen vast in de Lokale Educatieve Agenda (de LEA). Die agenda gaat voor een belangrijk deel over het voorkómen en wegwerken van onderwijsachterstanden. Eind 2020 eindigt de huidige LEA-periode. We maakten afspraken met alle partijen over de doelen en acties spraken ook af tussentijds geïnformeerd te worden over de ervaringen en resultaten.  De PvdA heeft al vaak gevraagd om de stand van zaken van de uitvoering van de huidige Lokale Educatieve Agenda. Lukt het om de leerlingen die met achterstand aan school beginnen zo te ondersteunen, opdat ze een kansrijke toekomst na school tegemoet gaan?

Wanneer kunnen we de tussentijdse evaluatie van de LEA tegemoet zien? Of mogen we op korte termijn rekenen op een eerste blik op de resultaten van de afgelopen drie jaar, nu met ingang van 2021 er afspraken gemaakt moeten worden voor een volgende LEA-periode?

1. De bezuinigingen zullen wat PvdA betreft moeten plaatsvinden in het fysieke domein. Daarbij sluiten we uit dat dit negatieve consequenties zou hebben voor het voorzien in betaalbare woningen in al onze kernen. Vorig jaar is de goede keuze gemaakt om extra projectleiders aan te stellen om te gaan bouwen in Moerdijk. PvdA blijft van mening dat het college en de raad aan de voorkant de goede kaders mee moeten geven aan partijen die de woningbouw gaan ontwikkelen. Vooraf sturen op basis van gedragen plannen van raad en stads- en dorpstafels, voorkomt een hoop gedoe gedurende de planvorming. Ik noem hierbij havenfront Willemstad als voorbeeld hoe het niet moet. De vrijwilligers van Hart voor Willemstad steken veel tijd en energie om het goede te doen voor de inwoners van hun kern. Het valt voor hen niet mee om te dealen met de opstelling van het college en ambtelijk apparaat en de projectontwikkelaar. PvdA hoopt van harte dat we van de ervaringen in het overleg en de communicatie met de inwoners in dit traject leren en dat het bij het managen van het proces van de centrumontwikkeling van Fijnaart beter gaat.

1. De enquête onder de burgers leverde op dat er meer geld moet naar groenbeheer. PvdA ziet ook dat het onkruid op sommige plekken flink groeit. Wij willen groenonderhoud beter wordt georganiseerd tegen dezelfde kosten en dat ook de communicatie over dit onderhoud beter wordt. Maak een schema wanneer welke straat/pleintje aan de beurt is, vraag medewerking van de bewoners om ervoor te zorgen dat auto’s weg zijn en mobiliseer extra handjes van vrijwilligers in de buurt. # Samen sterk voor een fijne woonomgeving.

1. In het kader van # Samen sterk voor een fijne woonomgeving noemen we de toegankelijk voor mensen die minder valide zijn. Het college komt in het najaar met voorstellen. We gaan er van uit dat we daar meer over zullen lezen in de begroting. Als aan de voorkant van de planvorming aan de behoeften van mensen met een fysieke beperking wordt gedacht, hoeft dat niet veel meer geld te kosten. PvdA heeft tal van voorstellen aangeleverd hoe dat zou kunnen en wacht af of en hoe dit in de begrotingsvoorstellen voor 2021 zal worden verwerkt.

Voorzitter, tot zover ons betoog bij de kadernota. We wensen het college veel succes om tot een sluitende begroting te komen. We wachten de bezuinigingsvoorstellen af. Zoals ik al eerder heb aangegeven vinden wij de hulp en ondersteuning aan Moerdijkers die kwetsbaar zijn een topprioriteit. Evenals dat er betaalbare woningen gebouwd moeten worden, zodat ook jongeren en ouderen met een kleine portemonnee zeker kunnen zijn van het wonen in een fijn huis, dat zij hun thuis kunnen noemen.

Tot slot geven we mee dat er binnen de begroting gezocht moet worden naar verstandige bezuinigen in plaats van het afwentelen van de financiële tekorten op de burgers. Stijging van de lokale lasten met meer dan de inflatie is voor ons een niet begaanbare weg.