Ons programma 2022

Ons programma 2022

Als iets duidelijk is geworden in de afgelopen jaren, met de Covid-pandemie, misdaden en klimaatverandering, dan is het wel de noodzaak om aan onze samenleving een eerlijker en duurzamere draai te geven. Doorgaan op de huidige voet waarin de kloof tussen geslaagd en rijk, en kansarm en achtergelaten worden, steeds dieper wordt en de leefomgeving onveiliger, voller en vuiler, biedt voor de samenleving als geheel geen of te weinig perspectief. De Covid-pandemie, Limburg en de overstromingen, de Verenigde staten met temperaturen boven de 50 graden; het maakt allemaal helder dat ook het rijke deel van de wereld voor ingrijpende keuzes staat.

Arm en kwetsbaar is niet meer exclusief voor andere tijden en andere volkeren, maar verschijnen “om de hoek”. Als gemeentelijke politici kunnen wij weinig of beperkt verschil maken bij de noodzakelijke wereldwijde, landelijke en hard nodige veranderingen. Wat we wel kunnen doen is vanuit ons perspectief als gemeente verantwoordelijkheid nemen en via herkenbare en uitvoerbare acties hieraan bijdragen. Want ergens niet (wettelijk) verantwoordelijk voor zijn, betekent niet dat je er geen verantwoordelijkheid voor kunt nemen! Duurzamer, Eerlijker en Socialer worden EN DAT IS WAT WE MET HULP VAN UW STEM EN INZET WILLEN DOEN.

Waarom? Wat? En hoe? Dat leest u in dit verkiezingsprogramma 2022-2026. We kiezen er in dit programma voor niet alle standpunten (opnieuw) uit te schrijven, maar te focussen op specifieke en deels nieuwe onderwerpen voor de raadsperiode 2022-2026. De sociaaldemocratische grondbeginselen en standpunten van de PvdA zijn immers duidelijk.

Dit verkiezingsprogramma bevat allereerst een deel met de voor ons belangrijke punten voor heel Moerdijk. Daarna wordt in het tweede deel per kern aangegeven wat er volgens de PvdA moet gebeuren in de komende periode.

Ons verkiezingsprogramma is ondanks een focus op hoofdlijnen een omvangrijk document geworden. Dat geeft aan dat we op alle fronten ambitieus zijn om ervoor te zorgen dat het iedereen goed afgaat in onze gemeente.

Lees hier ons verkiezingsprogramma:  PvdA Moerdijk_2022-2026 verkiezingsprogramma_def

Onze plannen voor:

Een mooie prettige leefomgeving

Woningbouw en ‘eerlijk wonen’

Een duurzame toekomst

Goed ouderenbeleid

Integratie van statushouders

Onderwijs en jeugdzorg

Jongeren goed op weg

Leefbaar inkomen en armoedebestrijding

Cultuur, sport en verenigingen

10. Een daadkrachtig en innovatief bestuur

Speerpunten per kern

De PvdA Moerdijk staat voor een sterke publieke infrastructuur, waarin de gemeente Moerdijk haar verantwoordelijkheid moet nemen en proactief moet handelen en communiceren. In het belang van burgers en bedrijven.