10. Een daadkrachtig en innovatief bestuur

10. Een daadkrachtig en innovatief bestuur

Stevig en betrouwbaar bestuur

Een betrouwbaar bestuur is een bestuur dat een duidelijke koers volgt, waarin verrassingen tot een minimum worden beperkt. Dergelijke verrassingen hebben we de laatste jaren te veel gezien – soms zelfs leidend tot ‘paniekvoetbal’ en overleg over bezuinigingsingrepen die achteraf niet nodig bleken. PvdA vindt deze wijze van besturen zeer ongewenst. Het schaadt de professionaliteit en de betrouwbaarheid van het gemeentebestuur. De PvdA Moerdijk wil daarom toewerken naar duidelijkere koers en meer ‘leren van anderen’. Dat betekent: solide governance en beheersing van de P&C-cyclus, maar ook intensiever bestuurlijk overleg met andere gemeenten. Niet alleen voor het college, ook voor de raad. De hierboven bedoelde raadswerkgroep kan deze rol oppakken.

PvdA Moerdijk is geen voorstander van een correctief referendum. De inwoners kiezen via de gemeenteraadsverkiezingen hun volksvertegenwoordigers die namens hen besluiten nemen. Wel dient er voordat er besluiten worden genomen, gesprekken te worden gevoerd met inwoners zodat zij ook kunnen participeren in het proces.

Projectorganisatie en -beheersing naar een hoger plan

Regelmatig worden budgetten van (uitvoerings)projecten in vooral het fysieke domein overschreden. In de laatste raadsperioden is daardoor behoorlijk aanspraak gedaan op de reservepositie van de gemeente, en is het zogenaamde weerstandsvermogen verslechterd. Daar heeft onze gemeente gefaald: er is buiten vastgestelde budgetten (kredieten) geld over de balk gegooid dat op andere manieren aan de gemeenschap besteed had kunnen worden.

Veel projecten in het fysieke domein kennen veel te lange doorlooptijden. Dergelijke praktijken zijn niet alleen de PvdA, maar ook veel inwoners een doorn in het oog. Tegelijkertijd beseffen we complexe context waarin projecten moeten worden voorbereid en uitgevoerd. Dat vraagt om een herbezinning. Simpel gezegd: de PvdA is van mening dat een havenproject of de ontwikkeling van een nieuwe begraafplaats projecten zijn die de pet van de gemeente Moerdijk te boven gaan. Dat is geen verwijt, wel een constatering met consequenties voor gemeentelijke organisatie, politiek én onze inwoners.

De PvdA wil daarom onderzoeken of het mogelijk is om voor projectvoorbereiding en -uitvoering samenwerking aan te gaan met andere gemeenten in de regio. De vorm waarin staat wat ons betreft open. Een dergelijke samenwerking kan leiden tot bundeling van kennis en expertise, hogere kwaliteit in inhoud en projectbeheersing  en een groter leervermogen. Voor individuele gemeenten is dit niet haalbaar, voor een samenwerkingsverband van gemeenten wel. Dit biedt ook meer kansen voor loopbaanontwikkeling voor ambtenaren én het zorgt voor een aantrekkelijkere omgeving voor werving van het benodigde, schaarse personeel.

Periodiek evalueren van beleid en posities

De wereld verandert in een steeds hoger tempo. Dat betekent ook dat besluiten uit het verleden in het heden steeds sneller achterhaald kunnen zijn, of heroverweging behoeven. Dit geldt op vele fronten. Verstandig, eigentijds bestuur vraagt volgens PvdA om frequentere evaluatie van besluiten en activiteiten: draagt een besluit, activiteit, samenwerkingsverband nog wel bij aan wat we als gemeente willen? Kan het beter, sneller, goedkoper? PvdA wil hiervoor een meerjarig programma opzetten, gericht op haalbare en uitvoerbare evaluatie en waar nodig bijstelling van de eigen inzet en van de participatie in verbonden partijen en andere samenwerkingsverbanden. Door dit gestructureerd en geprioriteerd op te zetten, draagt dit bij aan stevig en betrouwbaar bestuur, maar ook aan betere onderbouwing van de (doelmatigheid van) inzet en uitgaven.

Moderniseren en professionaliseren van begroting en begrotingscyclus

De Moerdijkse begroting is, ondanks een slag die enkele jaren geleden is gemaakt op voorstel van een raadswerkgroep, een omvangrijk en veelomvattend document dat nauwelijks te doorgronden is voor niet-ingewijden. Zelfs de gemeenteraad verdwaalt regelmatig in het bos en ziet de bomen niet meer.  De PvdA Moerdijk wil toe naar een eenvoudiger opzet, meer op hoofdlijnen en met duidelijkere duiding van de koppeling tussen doelstellingen, jaaractiviteiten, begroting en verantwoording.

Voorbeelden van zo’n eenvoudiger opzet zijn onder meer te vinden bij  gemeenten in onze omgeving. Wij willen een onafhankelijke partij vragen om samen met een nieuw in te stellen werkgroep van de gemeenteraad te komen tot een aangepaste begrotings- en verantwoordingsopzet. Het teruggeven van geld uit de begroting aan inwoners is niets anders dan een populistisch voorstel. Eventuele overschotten moeten worden ingezet via voorzieningen, bijvoorbeeld voor armoedebestrijding.

In de dorps- en stadstafels nemen maar een heel klein deel van de bevolking deel. Meningen uit die tafels worden als representatief gepresenteerd, terwijl dat niet zo is. Er moet een andere manier, bijvoorbeeld via de digitale weg, worden gevonden om meer inwoners bij de besluitvorming te betrekken.