Integratie van statushouders

Integratie van statushouders

Zorgen onder inwoners

We snappen de zorgen van mensen bij de komst van statushouders heel goed. Wat gaat het betekenen voor de veiligheid van buurtbewoners? Gaat het om gezinnen of alleenstaande jonge mannen? De inwoners van onze gemeente moeten bij iedere ontwikkeling goed geïnformeerd en betrokken worden. Er moet rechtstreeks contact met inwoners worden gelegd. Dit moet gebeuren in het belang van zowel onze inwoners als van de vluchtelingen.

Nieuwe inburgeringswet: werken en de taal leren

De nieuwe inburgeringswet biedt kansen om nieuwkomers beter op te vangen in de lokale samenleving. Werken en de taal leren kan worden gecombineerd en de directe toegang tot arbeidsmarkt/scholing brengt mensen met elkaar in contact. Als het nodig is nemen we dan extra statushouders op. Bij noodzaak kan de gemeente Moerdijk kijken of het mogelijk is om asielzoekers tijdelijk op te vangen. Het moet wel om tijdelijke opvang gaan, niet om permanente. Immers, een sportzaal is geen plek om een toekomst op te bouwen.

Onze keuzes:

Werken en leren van de taal gaan we combineren

Door de nieuwe inburgeringswet zijn wij als gemeente verantwoordelijk voor de inburgering van nieuwkomers in onze (lokale) samenleving. In ons lokale inburgeringsbeleid gaan we zo veel mogelijk werken en leren combineren. Mensen leren de taal gaandeweg op de werkvloer en in de klas. Samen met bedrijven en organisaties organiseren we werkplekken voor inburgeraars. Werk is de beste kans om snel onderdeel van de samenleving te worden en de taal te leren. We willen dat de gemeente zo snel mogelijk weet wie er in onze gemeente komt wonen. Zo kunnen we alle tijd die er is benutten. We beginnen voor de verhuizing van de nieuwkomer naar onze gemeente al met taallessen bij het COA en lassen een pauze in tijdens de verhuizing. De gemeente moet binnen 10 weken (na toewijzing door het COA) een plan van aanpak maken met een nieuwkomer. Mensen die de Nederlandse taal onvoldoende beheersen hebben vaak minder kans op de arbeidsmarkt, zowel bij het vinden van een baan als bij het werken op het eigen niveau. We investeren daarom in taalbeheersing op verschillende niveaus.

De gemeente moet nodige hulp en locaties bieden

De gemeente moet de nodige hulp en locaties bieden. Daarnaast moet de gemeente actief werkgevers benaderen met de vraag of zij een rol willen spelen bij het in dienst nemen van een vreemdeling zodat de integratie sneller op gang kan komen.

Transparantie

Het is belangrijk om transparant en open te zijn naar onze inwoners. Het mag niet zo zijn dat de angst gaat regeren. We moeten blijven denken en blijven handelen met een koel hoofd en warm hart. Met het integratieplan zorgen we ervoor dat de inwoners glashelder te weten komen wat ons als gemeente staat te wachten en wat zij mogen verwachten van de gemeente. In dit proces moet er rechtstreeks contact met inwoners worden gelegd. Dit moet gebeuren zowel in het belang van onze inwoners als van de vluchtelingen. Ook na de komst van statushouders moeten we gaan voor sociale samenhang in alle kernen van Moerdijk. Wie zich welkom voelt, voelt zich veilig. Wie zich veilig voelt, wordt actief. En wie actief is, integreert.