Onderwijs en jeugdzorg

Onderwijs en jeugdzorg

Ons wensbeeld: de gemeente Moerdijk heeft oog en hart voor alle kinderen in de gemeente.

Zij zorgt ervoor dat de voorzieningen voor jonge kinderen maximaal open staan voor iedereen die zijn kind(eren) naar peuterspeelzaal wil sturen. Zij zorgt ervoor dat de besturen van peuterspeelzalen en van scholen kunnen rekenen op randvoorwaarden zodat het personeel wordt aangemoedigd om op adequate hulp te bieden aan kinderen die extra steun nodig hebben. Of om hun vaardigheid in Nederlandse taal te verbeteren. De PvdA Moerdijk wil dat de gemeente ervoor zorgt dat kinderen hun talenten kunnen ontplooien en steun krijgen bij het ontwikkelen van kennis en vaardigheden om een goede en veilige toekomst te bereiken. Dat gaat niet vanzelf en vraagt om een actieve houding van de gemeente

Onderwijs

Goed en kwalitatief onderwijs is belangrijk, zo ook in de gemeente Moerdijk. De gemeente Moerdijk telt grote en kleine kernen. Onderwijs behouden in alle kernen is niet simpel, maar wel enorm belangrijk! Het is een levensader voor iedere kern. Alleen in kleine kernen wordt het steeds lastiger om de scholen overeind te houden. Daarom gaan we graag staan voor onze kleine kernen en hun kleine scholen! Ook vinden we het belangrijk dat leerlingen die ondersteuning nodig hebben deze ook gaan krijgen en zetten we in op goede samenwerking tussen verschillende onderwijs organisaties

We kiezen voor

Behouden van scholen in iedere kern

De PvdA Moerdijk wil dat de gemeente, in overleg met de schoolbesturen, het uiterste doet om kinderen die in kleine kernen wonen de mogelijkheid te bieden om in de eigen kern naar school te gaan, het zij een zelfstandige school, hetzij een locatie die samenwerkt met een school in een grotere kern. We hebben ons sterk gemaakt om kleinere basisscholen te behouden voor de kernen, zoals in Langeweg en Heijningen. En dat blijven we doen. Want een basisschool vervult een belangrijke rol in de onderlinge verbondenheid en de leefbaarheid in onze kernen.

Actieve samenwerking schoolonderwijs, peuterspeelzaal en hulp en ondersteuning

In de grotere kernen streven we actieve samenwerking na tussen schoolonderwijs, peuterspeelzaal en hulp en ondersteuning voor allerlei groepen in de leefomgeving. Waar mogelijk wordt hiervoor in samenwerking met scholen schoolbesturen een brede school nagestreefd, waar alle voorzieningen in een eigentijds en passend gebouw worden ondergebracht, dat ook aan de huidige milieueisen voldoet.

Extra ondersteuning in onderwijs en peuteropvang

Ook in Moerdijk wonen kinderen die het niet altijd meezit: zij kunnen extra ondersteuning gebruiken. Dat kan door peuteropvang met  extra aandacht voor hun taalontwikkeling en sociale groei. En met een soepele overgang naar het basisonderwijs waar die aanpak in het reguliere programma op een professionele wijze wordt voortgezet. Die ondersteuning moet er echt toe leiden dat deze kinderen minder risico’s op onderwijsachterstand of andere problemen lopen.

Lokale Educatieve Agenda

In een Lokale Educatieve Agenda maakt de gemeente heldere afspraken met alle betrokken in het veld van onderwijs en opvang. Zulke afspraken worden er ook gemaakt met het bestuur en de school voor voortgezet onderwijs in Zevenbergen. De PvdA Moerdijk wil dat de gemeente zich inzet om zulke afspraken tussen gemeente en onderwijs te realiseren en daarbij na te gaan of de inspanningen van alle betrokkenen ook het beoogde effect hebben.

Buitenschools aanbod

De PvdA Moerdijk wil dat de gemeente schoolbesturen, wijk-, muziek en sportverenigingen ondersteunt bij het aanvullen van de kwaliteit het onderwijs door het bevorderen van een buitenschools – en waar mogelijk ook binnen de schools – aanbod  om te spelen, te sporten, met muziek of de natuur bezig te zijn. Wat hier ook bij hoort zijn in iedere kern een of meer goede speelplekken/speeltuinen voor diverse leeftijdsgroepen. Ook de oudere bewoners bleven hieraan plezier: voor hen wordt zo de leefomgeving levendiger en groener. Hierbij kan ook sprake zijn van vanuit de gemeente betaalde zwemonderwijs.

De Jeugdzorg

Er zijn kinderen die met risico’s op onveiligheid en sociale problemen opgroeien. Vaak ook risico’s die zij niet zelf kunnen voorkomen. Als het echt nodig is, hebben zij steun nodig van deskundige helpers. Zolang dat kan binnen het gezin, maar als dat nodig is ook met hulp buitenshuis. We vinden het belangrijk dat er eerst wordt ingezet op preventie: het voorkomen van problemen. Maar als dat niet voldoende helpt en er zijn de risico’s op onderwijsachterstand, op sociale problemen of op verslavingsgedrag dan moet er goede hulp worden gegeven. De gemeente zit in veel gevallen als eerste in de lijn om te zien of het opschalen van opvoedingshulp nodig is.

Wij willen

Ondersteunen van hulpverleners en geen onnodige wachtlijsten

De PvdA Moerdijk wil dat de gemeente de verdere professionalisering ondersteunt van de medewerkers die de
poortwachters zijn voor het doorverwijzen naar jeugdhulp in allerlei vormen. We waken ervoor dat er
geen onnodige wachtlijsten ontstaan, maar ook dat hulp niet alleen maar wordt uitgesteld omdat het
budget voor een bepaalde periode op is.

Samenwerking stimuleren tussen hulpverleners

Wij vragen aandacht voor tijdige signalering van gezinnen waarin meer nodig is dan jeugdhulp
alleen. We willen dat de gemeente de samenwerking stimuleert tussen medewerkers van jeugdzorg
en mensen die al vroeg de dreigende effecten van schulden en problemen in gezinnen zien. Ook
scholen en verenigingen kunnen gevoelig gemaakt worden voor signalen dat er iets niet pluis is.
Samenwerken in vertrouwen tussen ieder die zich bij zo’n kind of gezin betrokken weet is ons
motto.