Jongeren goed op weg

Jongeren goed op weg

Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst.

De jongeren van vandaag zijn de bestuurders van morgen. Daarom is het noodzakelijk dat we hun belangen serieus nemen en ervoor zorgen dat zij in de gemeente Moerdijk op een veilige manier kunnen opgroeien, goed onderwijs kunnen volgen en hun leven verder kunnen bouwen. Kinderen de kansen bieden om hun talenten ongeacht hun afkomst en achtergrond te ontplooien is wat wij willen en wat wij doen. Wij willen jongeren ook graag motiveren om met ons mee te denken over beleidsterreinen, zoals duurzaamheid en woningbouw. Het gaat immers over hun eigen toekomst.

Opkomen voor jongeren waar nodig

Daarom zetten we in op goede opvang, uitstekend onderwijs, leuke sportvoorzieningen, goede kindzorg en op een leven dat niet beheerst wordt door (materiële) zorgen. We maken ons zorgen om kinderen die opgroeien in armoede. De afkomst en de financiële achtergrond van ouders lijken steeds meer de kansen van kinderen te bepalen. De komende periode willen we ervoor zorgen dat de kinderen en jongeren zonder zorgen blijven opgroeien en zich ontwikkelen, ongeacht de achtergrond van de ouders. Het ondersteunen van ouders die hulp nodig hebben, zowel materieel als immaterieel, blijft hierbij van belang. De PvdA Moerdijk pleit voor behoud en versterking van de Stichting Leergeld, het Jeugdsportfonds en het Jeugd Cultuur Fonds.

Meer inzet op jongerenwerk

Het jongerenwerk speelt een prominente rol in het leven van jongeren die soms net een zetje extra nodig hebben. Door de coronacrisis heeft de jeugd het erg moeilijk gehad. Het is daarom belangrijk dat als een jongere steun nodig heeft, dat deze steun op een laagdrempelige wijze kan worden verleend. Fysieke afstand tot de jongerenwerkers mag geen drempel zijn.

Daarom willen we

Een tweede locatie voor jongerenwerk in Willemstad of Fijnaart

In 2015 hebben wij de sluiting van de Tune Inn in Zevenbergen kunnen voorkomen. Ook in de
afgelopen vier jaar hebben we ingezet op de toekomst van jongeren. De eigen jongerenlocatie in
Zevenbergen is echter voor veel jongeren in het westelijk deel van onze gemeente te ver weg om
als inloop te functioneren. Daarom willen wij de volgende periode een jongerenontmoetingsplek
zoals Tune Inn in Willemstad en/of Fijnaart realiseren. De eerste stappen hebben wij in de
raadsperiode 2018-2022 al gezet.

Jongeren praten mee over inzet jongerenbudget

Er is meer geld beschikbaar gekomen voor het jongerenwerk. Dat geld moet de volgende periode
nuttig besteed worden. De besteding moet in samenspraak met jongeren gebeuren. Immers, als we
willen dat jongeren goed voorbereid zijn op de toekomst, hoort daar ook inspraak en overleg bij over
belangen die henzelf en andere mensen in hun omgeving aangaan.

Veiligheid bij uitgaan

De veiligheid tijdens het uitgaan in de gemeente Moerdijk moet worden gewaarborgd. Het jongerenwerk en handhaving hebben hier een belangrijke rol in te vervullen. Omdat een groot deel van de jeugd in Breda uitgaat, vinden wij het nodig dat zij veilig naar huis kunnen terugkeren. Daarom is het onze wens om de nachtbuslijn die vrijdag- en zaterdagnacht vanuit Breda naar Etten-Leur gaat om jongeren veilig in hun woonplaats terug te brengen, ook naar Zevenbergen, Klundert en Fijnaart te laten rijden, zodat onze jeugd voor een laag bedrag veilig na het uitgaan in Breda naar huis in onze gemeente kan terugkeren.