Leefbaar inkomen en armoedebestrijding

Leefbaar inkomen en armoedebestrijding

Iedereen doet mee

In de afgelopen jaren hebben we gezien hoe kwetsbaar het inkomen van een deel van onze inwoners is in het geval van een economische en/of gezondheidscrisis. De overheid en vooral de gemeente is het eerste aanspreekpunt voor mensen die te maken hebben met inkomensverlies of bij het verlies van hun baan. De gemeente moet in deze rol respectvol en vooral ondersteunend zijn. Zeker als het gaat om bijstandsuitkeringen en minimaregelingen. We hebben de afgelopen jaren schrijnende voorbeelden gezien van gezinnen die in de problemen kwamen door onjuiste regelgeving en een (gemeentelijke) overheid die niet dienend is, maar wantrouwend en controlerend. Dat soort situaties willen we niet in onze gemeente.

De arbeidsmarkt is er voor iedereen

PvdA Moerdijk maakt zich er hard voor dat de Moerdijkers, die op afstand staan van de arbeidsmarkt en afhankelijk zijn van het Werkplein, de komende vier jaar aan het werk gaan. Als werk niet passend is bij iemands capaciteit, dan zal er voor hem/haar een zinvolle dagbesteding gevonden moeten worden. Meedoen is belangrijk voor ieders eigenwaarde. Wel beseffen wij dat iedere situatie anders is. Dat geldt ook voor mensen met een bijstandsuitkering. Het is daarom ongewenst om iedereen met een bijstandsuitkering te verplichten een tegenprestatie te leveren.

Het Werkplein dient, net zoals andere instanties, rekening met laaggeletterdheid van haar cliënten. Ingewikkelde teksten worden vervangen door symbolen met eenvoudige woorden. Alle ondernemers in Moerdijk worden benaderd door het Werkgeversservicepunt van het Werkplein om hen te motiveren om stages/werkervaringsplekken en banen te scheppen voor de mensen die (langdurig) bij het Werkplein staan ingeschreven.

De gemeente Moerdijk heeft een voorbeeldfunctie om mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk te krijgen. Daar moet meer invulling aan gegeven te worden door steeds  stages aan te bieden, zowel voor langdurig werklozen als voor studenten.

De PvdA Moerdijk is van mening dat werken moet lonen. We kunnen als gemeente niet draaien aan de knoppen van de hoogte van lonen en uitkeringen. Wat we wel kunnen doen is de reiskosten van woon-werkverkeer voor een bepaalde tijd vergoeden, zodat werkervaring kan worden opgedaan door kwetsbare groepen en mensen met afstand tot de arbeidsmarkt, als opstap naar financiële onafhankelijkheid.

Toegang tot financiële ondersteuning

Moerdijk is één van de weinige gemeenten in Nederland, die de grens voor het minimabeleid een aantal jaren geleden op 110% van de bijstandsnorm heeft gezet. Destijds een bezuinigingsmaatregel die ons een doorn in het oog was en nu nog is. Nu het financieel-economisch beter gaat in Nederland, wil de PvdA Moerdijk de toegang tot het minimabeleid verruimen naar 130% van de bijstandsnorm, zodat de stress van het rondkomen door inwoners en gezinnen met een minder ruime beurs wordt verminderd. Dit doen we ook expliciet voor de sociale middenklasse, de mensen die hard werken en maar net boven de grens zitten om in aanmerking te komen voor toeslagen.

Bureaucratie

Uit onderzoek is gebleken dat mensen die recht hebben op een bepaalde regeling er vaak geen gebruik van maken. Men weet simpelweg niet of de regeling ook voor hen geldt, of de weg ernaar toe is te moeilijk door veel bureaucratische rompslomp. Dit moet anders.

Niet opgroeien in armoede

Voor de PvdA Moerdijk is het niet aanvaardbaar dat in ons land één op de negen kinderen opgroeit in armoede. Opgroeien in armoede staat (gelijke) ontwikkelingskansen in de weg. De PvdA Moerdijk heeft eerder voorstellen ingediend om een schoolstarterspakket te maken voor scholieren/studenten, die starten met een vervolgopleiding na de middelbare school. Het volgen van een opleiding is cruciaal om later financieel zelfstandig te kunnen zijn.

Voor gezinnen met lage inkomens willen we als PvdA dat ook de ‘vrijwillige’ ouderbijdrage, het kledingpakket voor een beroepsopleiding, aanschaf van studiemateriaal en ICT-middelen worden vergoed of dat er sociale regelingen worden ingesteld door de gemeente.