Art. 35 vragen geluidsschermen langs het spoor van Zevenbergen

Onderwerp: Vragen over geluidsschermen langs het spoor in Zevenbergen

Datum: 9 januari 2021

Geacht College,

Op dit moment ligt het ontwerpbesluit van het saneringsplan spoor Breda-Moerdijk ter inzage. Bewoners hebben tot 26 januari de gelegenheid hun zienswijze in te dienen. Dit saneringsplan is eenzijdig opgesteld door het Bureau Sanering Verkeerslawaai en houdt geen rekening met afspraken die in het verleden met bewoners langs het spoor en met de klankbordgroep Basisnet Spoor Moerdijk over de geluidsschermen zijn gemaakt. De klankbordgroep Basisnet Spoor Moerdijk is al 20 jaar in gesprek met Pro Rail om maatregelen te treffen om de geluids- en trillings overlast te verminderen. Zij zijn compleet verrast door het saneringsplan, dat nu ter inzage ligt.

Van een betrouwbare overheid mag verwacht worden dat plannen samen met bewoners en de klankbordgroep spoor tot stand komen. Zo is in het huidige plan opgenomen dat Prorail een onderhoudsstrook nodig heeft van 1,5 meter aan de tuinzijde. In het verleden is altijd verkondigd door Prorail dat het onderhoud vanuit het spoor zou plaatsvinden. Dit was essentieel voor de keuze van de bewoners. Iedere keer is hen verzekerd dat geen sprake was van onteigening, dat er voldoende ProRail gronden waren. Dat was voor mensen de reden om mee te werken aan een voorstel voor geluidsschermen. Ook is in het saneringsplan is niet duidelijk waar exact het geluidsscherm komt. De kadastrale grenzen zijn niet opgenomen. De procedure is dat bewoners nu hun zienswijze moeten indienen op basis van onduidelijke informatie. Voor hen is nu niet duidelijk wat dit plan betekent voor hun eigendom. Kadastrale grenzen ontbreken, terwijl al vanaf 2016 door Pro Rail is toegezegd, dat die grenzen ingemeten zouden worden.

Nu is gekozen voor een juridische weg van zienswijze, bezwaar en beroep. Terwijl het logisch zou zijn dat de opstellers van het plan ter plekke de situatie bekijken, de kadastrale grenzen aangeven bij de bewoners en het type scherm dat geplaatst gaat worden, zodat bewoners weloverwogen kunnen reageren op het voorstel.

Nu is de procedure zo dat pas is voorzien in gesprekken met bewoners, nadat het saneringsplan goedgekeurd is. Wijzigingen zijn dan niet meer mogelijk. Echter als zij het dan niet eens zijn met de plannen, dan wordt zonder meer gedreigd met onteigening.

Aan het college stelt PvdA de volgende vragen:

• Wanneer is het college over dit saneringsvoorstel en deze procedure geïnformeerd?
  • Is het college bereid om met Pro Rail en Bureau Sanering Verkeerslawaai in overleg te treden over het voorliggende saneringsplan?
  • In dat overleg te bewerkstelligen dat het voorliggende plan wordt gewijzigd, waarbij recht wordt gedaan aan de eerder gemaakte afspraken met klankbordgroep basisnetspoor Moerdijk en de bewoners?
  • In dat overleg te bewerkstelligen dat de huidige periode van zienswijze wordt opgeschort, in afwachting van het nieuwe plan dat voldoet aan de huidige geluidsnormen, waarbij onteigening niet voorkomt?
  • Indien Pro rail en het Bureau Sanering Verkeerslawaai vasthouden aan de huidige plannen, is het college dan bereid om een zienswijze in te dienen?
  • Is het college bereid de bewoners van juridische bijstand te voorzien, indien zij gaan procederen tegen het voorgenomen besluit?

Namens PvdA Moerdijk

Mieke Pistorius – van Geel