21 december 2023

Terugblik begrotingsbehandeling Bisar Cicek.

Beste partijgenoten,

Het jaar 2023 is een goed jaar geweest voor de PvdA in Moerdijk. Hoewel de PVV landelijk de grootste is geworden en er hoogstwaarschijnlijk een rechts kabinet de komende jaren zal regeren, doen wij als PvdA in Moerdijk onze best om onze gemeente socialer te maken.

Na jaren van strijd is het gelukt: inkomensgrens om in aanmerking te komen voor de bijzondere bijstand is verhoogd. Dit betekent dat meer mensen met een laag inkomen een beroep kunnen doen op gemeentelijke voorzieningen. Daarnaast is het ons ook gelukt om meer geld vrij te maken voor de ontwikkeling van woningbouw in onze gemeente.

Dit zijn twee belangrijke successen waar wij jarenlang voor hebben gewerkt. Een resultaat om trots op te zijn. Bij iedere gelegenheid hebben wij als PvdA benadrukt dat de kloof tussen rijk en arm groot is en dat het dient te worden verkleind. Ook hebben wij steeds benadrukt dat er naar onze mening te weinig sociale huurwoningen zijn en te weinig woningen voor senioren.

De gemeente is in deze periode voortvarend aan de slag gegaan met de ontwikkeling van plannen om woningen te bouwen. Fijnaart, Klundert en Zevenbergen krijgen er hele woonwijken bij. Het is nu aan ons om te monitoren of in die plannen voldoende sociale huurwoningen en starterswoningen zitten. Dit is overigens maar één van de vele zaken waar wij ons op richten.

Welke (landelijke) wind er ook waait, sociale politiek gevoerd door sociaaldemocraten is en blijft hard nodig om de belangen van de zwaksten in de samenleving te beschermen. Ook in onze gemeente. Daar blijven wij ons als PvdA Moerdijk met hart en ziel voor inzetten.

Bisar Çiçek