Laatste betoog voor de begroting van Mieke Pistorius

12 november 2021

Voorzitter,

Het goede doen voor de mensen , in plaats van letten op de centen

Is de titel van mijn laatste beschouwing op de begroting van Moerdijk. Mijn linker buurman is gisterenavond tot lijsttrekker gekozen door onze leden. Na de verkiezingen zal ik niet terugkeren als raadslid.

De krant kopte vorige week dat wethouder Van Dorst tevreden is over de financiën. Die tevredenheid heeft PvdA niet, het financiële beleid van deze gemeente is niet meer uit te leggen aan de inwoners van Moerdijk. De gemeente maakt echt een rommeltje van het sturen op betrouwbaarheid in de Planning en Controlcyclus.

Vandaag behandelen we de begroting voor 2022 en latere jaren en die laat een overschot zien van 1,4 mln euro voor volgend jaar. Inmiddels is ook zicht op de omvang van het bedrag dat dit jaar niet wordt uitgegeven. De tweede bestuursrapportage laat zien dat dit jaar 4,5 mln euro niet is besteed, terwijl dat wel begroot was. Vorig jaar is er veel onrust ontstaan bij veel verenigingen en stichtingen die subsidie ontvangen, zoals de kinderboerderij, de bibliotheek, het schoolbestuur. Aan hen werd medegedeeld dat er fors bezuinigd moest worden. Ik herinner me de inspraakavond met de vele insprekers nog goed. Als raad kwamen we met een raadsbreed amendement om tot een sluitende begroting te komen. We zijn nu 1 jaar verder, we houden 4,5 mln euro over en het college gaat ervoor zorgen dat de lokale lastendruk voor Moerdijkers volgend jaar gaat stijgen met 6,3%.

Voorzitter, de vanzelfsprekendheid waarmee het college jaarlijks de lokale lasten laat stijgen is ons een doorn in het oog. Bij de start van dit college bedroegen de lokale lasten 688 euro voor een meerpersoonshuishouden, anno 2022 is dit 827,62 euro. Een stijging van 20% in vier jaar.

Voorzitter ik kan u zeggen dat salarissen en uitkeringen niet met dit percentage zijn gestegen. De man/vrouw met de kleine portemonnee wordt stevig geraakt door het beleid van dit college van alle kosten te laten dekken door wie of wat die kosten worden gemaakt. PvdA vindt het solidariteitsprincipe belangrijker dan kostendekkendheid. De kosten van collectieve voorzieningen zoals het ophalen van het afval en de riolering, kunnen voor een deel betaald worden uit onze begroting, zodat de lokale lasten minder stijgen. We zijn dan ook mede-indiener van het amendement inflatiecorrectie om de lokale lasten minder te laten stijgen.

Is ons woon & leefgenot met ook 20% toegenomen, de afgelopen 4 jaar?

PvdA vindt dat we hadden meer kunnen bereiken op het gebied van wonen en de leefbaarheid in de kernen.

Vier voorbeelden:

Er is schrijnend tekort aan betaalbare woningen in de kernen van Moerdijk. Er staan op dit moment (zondag jl, toen ik dit betoog maakte) slechts 5 huizen te koop met een vraagprijs van onder de 250.000 (1 in Zvb, niets in Klundert, noch in Willenstad, 1 in Fijnaart en 3 in Moerdijk) Voor wie wil huren worden er op Klik voor Wonen 2 woningen aangeboden. Amber in Zvb, met 494 reacties en Kweeklust in Klundert met 20 reacties.

Het college zegt dat de geplande woningbouw op schema ligt. Als het aan PvdA had gelegen had er meer gebouwd en ontwikkeld moeten worden voor mensen met lage/normale inkomens. Zeker voor de jongeren en de ouderen en ouderen onder hen.

Een ander voorbeeld is de groenvoorziening. Ergernis is er over het vele onkruid in woonomgeving.

Een derde voorbeeld is het ongenoegen over het nakomen van afspraken die met bewoners van kernen worden gemaakt. Tijdens de avonden over de uitkomsten quick scan lokale democratie passeren voorbeelden de revue, dat er volop inspraak is aan de voorkant, maar als in de uitvoering zaken anders worden gedaan en de uitkomst niet is conform de verwachting is de gemeente niet aanspreekbaar.

Een vierde voorbeeld

PvdA wachtte met smart op het plan om als gemeente Moerdijk 100 % toegankelijke voorzieningen te hebben voor mensen met een beperking. Het plan Meedoen in Moerdijk zou op 1 mei 2019 gereed zijn. Uiteindelijk kwam er geen plan, het was niet nodig, omdat Moerdijk het prima voor mekaar heeft. Toch moesten we er art 35 vragen over stellen om te zorgen dat in Langeweg een stoep werd aangepast om op een centraal kruispunt zonder ongelukken van de stoep te kunnen stappen voor wie slecht ter been is.

PvdA stelde op tijd een aantal vragen ter voorbereiding op deze avond. Dank voor de antwoorden. Hulde dat de wijk GGZ-er in Moerdijk wordt aangesteld. Vier jaar geleden vroegen CDA en PvdA hier al om. We zien met grote belangstelling de komst van deze professional tegemoet.

Mbt afval; het contract met de oud papier inzamelaar eindigt per 1.1.2022.

PvdA vindt het beschamend dat verenigingen pas zo laat te horen kregen dat ze geen oud papier meer mogen ophalen en hun inkomsten om goede dingen te doen voor de mensen in Moerdijk gaan missen. In 2016 was al bekend dat in 2021 het contract met Kempenaar eindigde. Op 9 november, 7 weken voor het nieuwe jaar komt er een afbouwregeling. We gaan ons oor te luister leggen hoe verenigingen tegen deze compensatie aankijken.

PvdA is mede-indiener van amendement van ML over afval. Tot nu toe zijn er geen activiteiten geweest om Moerdijkers te attenderen op beter scheiden, evenmin zijn er handhavingsacties geweest. PvdA steunt het voorstel niet om nu 0,5 fte aan te stellen op het afvaldossier.

PvdA stelde vragen over het benutten van het oude stadhuis als toeristische parel. Het college is in gesprek met het fonds over de toekomst van het toeristisch fonds. Als raad wachten wij de uitkomsten af en vragen het college ons dan ook informeren of het college kansen ziet om het oude stadhuis beter te benutten voor toerisme en cultuur en de huur op te zeggen met de ondernemer die nu de burgemeesterskamer en de secretariskamer huurt.

Als laatste wil PvdA haar ongenoegen uitspreken over het proces rondom de scan mens en maatschappij. Uit de ambtelijke molen verschenen bezuinigingsvoorstellen. PvdA had liever een proces gehad waarbij de raad in gesprek ging met de gebruikers van hulp en ondersteuning. Zij kunnen haarscherp aangeven tegen welke bureaucratie zij aanlopen. Verder wordt er met geen woord gerept over terugdringen van winsten van hulpaanbieders, terwijl er wel bezuinigd gaat worden op de waardering voor de mantelzorgers. Nu er een ruim financieel overschot te verwachten is, heeft PvdA samen met CU een amendement voorbereid om de bezuinigingen in het sociaal domein terug te draaien. Daarmee komen we onze belofte na: Nu eerste de mensen, in plaats van letten op de centen.

Tot zover mijn eerste termijn,

Qua moties luisteren we eerst naar reactie van college
Qua amendementen rondom scan mens en maatschappij van coalitie en D66 stel ik voor om na de reactie van het college te schorsen om te onderzoeken of er overeenstemming te bereiken is.

Mieke Pistorius
Fractievoorzitter PvdA Moerdijk