PvdA Moerdijk vreest leefbaarheid met sluiten kleine scholen!

2 januari 2022

Al sinds het begin van 2021 is de Pvda fractie van Moerdijk met het behoud van kleine scholen binnen onze gemeente.  Stichting de Waarden die het merendeels van onze basisscholen beheert, heeft in nieuwe plannen geopperd dat een kleine school vanaf 70 leerlingen al gesloten zou moeten worden.

Dit gaat in tegen de landelijke richtlijnen waarbij een kleine school pas vanaf 59 in de buurt komt van de opheffingsnorm.  Wanneer Stichting de Waarden beleid doorzet heeft dit consequenties voor de leefbaarheid en de toekomst van de kleine kernen die maar één school hebben. Door sluiting van de enige school in de kern, wordt het hart uit het dorp gehaald.

Na informeel al een aantal keer met de wethouder te hebben gesproken om dit probleem aan te kaarten, zien we dat er vanuit het college te weinig komt om het tij te keren!

We hebben besloten om het college de volgende vragen te stellen:

1. Kan het college aangeven op welke wijze en met welke uitkomsten de gemeente Moerdijk heeft geparticipeerd in het opstellen van een plan van aanpak voor de toekomst van het basisonderwijs in de gemeente Moerdijk, zoals in het proces van de Transitieatlas was bedoeld?
  2. Is het college op de hoogte van het feit dat het schoolbestuur een beleid wil nastreven waarbij ten minste 70 leerlingen nodig zijn om een zelfstandige school te handhaven? Dit aantal ligt in ruime mate boven de gemeentelijke opheffingsnorm van 59 leerlingen.
  3. Op welke wijze heeft het college inhoudelijk gereageerd op de beleidsnotitie Kleine scholen?
  4. Weet het college dat bij onverkort uitvoeren van dit beleid de Mariaschool in Langeweg en Het Kompas in Heijningen in het schooljaar ‘22-‘23 of kort daarna worden gefuseerd met een andere school en het voortzetten van het basisonderwijs in deze twee dorpen onzeker wordt?
  5. Weet het college dat dit in de komende jaren ook het geval zal zijn voor de Klaverhoek in Moerdijk?
  6. Is er met het bestuur van De Waarden gezocht naar oplossingen in de bekostiging van kleine scholen met inzet van de gemeente Moerdijk?
  7. Is daarbij ook gekeken naar het beperken van de kosten van het schoolbestuur? Bijvoorbeeld door ongebruikte delen van een schoolgebouw terug te nemen en het verduurzamen van de schoolgebouwen om de energiekosten te verminderen?
  8. Op welke wijze heeft de gemeente in een overleg met De Waarden indringend gewezen op het maatschappelijke en het sociale belang dat een basisschool heeft in een kleine woonkern? Is er een beroep gedaan op maatschappelijke verantwoordelijkheid van het schoolbestuur?
  9. De dorpsgemeenschappen in Langeweg, Heijningen en Moerdijk spannen zich in hun school te behouden. Welke steun biedt het college om het belang van een levende en aantrekkelijke woonkern met een basisschool bij het bestuur van De Waarden te bepleiten?
  10. Op welke ondersteuning vanuit de gemeente kunnen de ouders van leerlingen rekenen in dit ingewikkelde traject om hun stem te laten horen aan het schoolbestuur over de voorgenomen plannen rondom de school in Langeweg en Heijningen?
  11. In de ‘Beleidsnotitie Kleine Scholen’ zijn geen cijfers opgenomen over de te verwachten leerlingaantallen in de toekomst. In de prognoses voor die leerlingaantallen, die het Rijk voor alle scholen voor de periode 2021-2041 maakte, zijn recente plannen van de gemeente voor extra woningbouw niet verwerkt. Dat geldt ook voor de verwachte toename van het inwoneraantal door de uitbreiding van de exploitatie van het Logistiek Park Moerdijk. Is het college bereid het bestuur van De Waarden actief te informeren over deze ontwikkelingen en hen te verzoeken deze informatie bij hun afwegingen over de toekomst van de scholen te betrekken?
  12. Op welke wijze heeft het college in een overleg met De Waarden gewezen op de eerdere inzet van de gemeente door haar besluit om budgetten vrij te maken voor nieuwbouw van scholen in de komende jaren in Willemstad, Zevenbergschen Hoek en Klundert en daarbij ook nadrukkelijk om de inzet van het schoolbestuur gevraagd om scholen in de kleine kernen in stand te houden?
  13. Is deze nieuwbouw, waardoor er eerste jaren geen grote kosten zijn voor het onderhoud, reeds opgenomen in de meerjarenbegroting van Stichting de Waarden?
  14. Welke overige inspanningen heeft het college tot nu toe gedaan om te zorgen dat de scholen in de kleine kernen kunnen voortbestaan?
  15. Welke toekomstige inspanningen gaat het college doen om te zorgen dat de scholen in Langeweg, Heijningen en Moerdijk openblijven?

We houden u op de hoogte!